בעלי חיים עם עיניים יוצאות דופן


 

בעלי חיים עם עיניים יוצאות דופן


עבור בעלי החיים, הראיה – היא החוש החשוב ביותר, והודות לאבולוציה, העיניים של חלק מהם מגוונות ומורכבות להפליא. בואו נראה את העיניים בכי יוצאות דופן.


1. חסילון מנטיס

חסילון מנטיס, בצדק נמצא במקום הראשון ברשימה שלנו, מכיוון שהעיניים שלו הן המורכבות ביותר בעולם החי. ראית הצבאים של חסילון מנטיס – הרבה יותר מפותחת משל בני האדם – הם קולטים 12 סוגים של צבע, ואילו בני האדם רק 3. תאי העיניים מסוגלים לראות כמעט כל ספקטרום - החל מאולטרה-סגול ועד אינפרה-אדום. העיניים עצמן ממוקמות בסוף גבעולים ויכולות לנוע בנפרד זו מזו.


2. עכבישי Deinopidae

אצל העכבישים הללו יש 6 עיניים, אבל נראה שיש להם רק זוג עיניים אחד. וזה מכיוון שזוג העיניים האמצעי – הרבה יותר גדול מהאחרים. עכבישי Deinopidae רואים מצוין בלילה הודות לשכבת תאים מאוד רגישים לאור. עם השחר, הקרום הזה נהרס, וכל לילה הוא נוצר מחדש.


3. דג Spookfish

אצל דג Spookfish יש מבנה מוזר מאוד של העיניים: בכל עין יש בליטה, אשר נקראת diverticulum, שמופרדת משאר העין. למרות שעדשת העין והפונקציות של החלקים העיקריים שלה זהים לאלו שבבעלי חיים אחרים, המראה המורכבת של diverticulum בנויה משכבות רבות. Diverticulum משקף אור שמתמקד על הרשתית, ומאפשר לדג לראות אובייקטים הן מלמעלה והן מלמטה בבת אחת.


4. חרקים, שיש להם עיניים על גבעולים.

עיניהם נמצאים על גבעולים ארוכים, אשר מופנים הרחק מהראש. אצל הזכרים, ככלל, הגבעולים יותר ארוכים מאשר אצל הנקבות.


5. דג בעל 4 עיניים

למרות כינויו, יש לו רק 2 עיניים. עם זאת, העיניים האלה מופרדות באמצעות פס של רקמה, ולכל חצי עין יש אישון משלה. הדבר מאפשר לדג לראות היטב הן מעל והן מתחת לקו המים.


6. דיונון עצום

כל עין של דיונון עצום יכולה להגיע ל-30 ס"מ בגודלה. עיניים אלו מאפשרות לדיונון לראות באור עמום, וזה מאוד שימושי עבור בעל חיים אשר מבלה את רוב זמנו בציד בעומק של 2,000 מטרים.


7. שממית מצויצת

העיניים של השממית המצויצת הן סוריאליסטיות למדי: האישונים שלהם נמצאים אנכית,  ומלאים בחורים, אשר מתרחבים בלילה, ומאפשרים ללטאה הזו לראות טוב.


8. שפירית

העיניים של שפירית כל כך גדולות, שהן מכסות כמעט את כל הראש, כך שנראה כאילו זו קסדה. שדה הראייה של החרקים המקוריים האלו הוא 360 מעלות. העיניים שלהן בנויות מ- 30000 אלמנטים, הנקראים אומטידיה, שכל אחד מהם מכיל עדשה ומספר תאים רגישים.


9. זקית

העפעפיים של הזיקית מכסים כמעט את כל גלגל העין, למעט פתח קטן שדרכו רואים את האישון. כל עין יכולה לנוע באופן עצמאי, כך זיקית יכולה לסרוק את הסביבה בצורה טובה יותר.


10. קופיף פיליפיני

העיניים הענקיות של tarsiers – הן הגדולות ביותר ביחס לגוף בין כל היונקים. אם העיניים האנושיות היו גדולות יחסית כמו של הקופיפים הללו – הן היו יכולות להיות בגודל של אשכולית.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> בעלי חיים עם עיניים יוצאות דופן